Ydinenergialainsäädännön perusperiaatteena on, että ydinenergian käytön tulee olla yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. Ydinenergian käyttöä, käytön valvontaa ja ydinturvallisuutta koskevat keskeiset säännökset sisältyvät ydinenergialakiin ja ydinenergia-asetukseen sekä niiden nojalla annettuihin alemmanasteisiin säädöksiin, kuten Säteilyturvakeskuksen (STUK) määräyksiin ja YVL-ohjeisiin. Tämän lisäksi ydinenergian käyttöön sovellettavia säännöksiä on muun muassa säteilylaissa.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) asetti huhtikuussa 2018 työryhmän Valtion ydinjätehuoltorahaston sijoitustoiminnan säädösympäristön kehittämistarpeiden kartoittamiseksi ja mahdollisten muutosten toimeenpanemiseksi. Työryhmän toimikausi kestää kesään 2019 asti.
TEM lähetti marraskuussa 2018 esitysluonnoksen lausunnolle ydinenergialain ja turvallisuusselvityslain muuttamisesta. Esityksen keskeisenä tavoitteena on ydin- ja säteilyturvallisuuden parantaminen turvajärjestelyjä koskevia säännöksiä kehittämällä. Lainmuutokset on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2020.
Uusi säteilylaki (859/2018) tuli voimaan joulukuussa 2018 ja samalla tehtiin muutoksia ydinenergialakiin. Samoin STUKin uudet määräykset ydinvoimalaitoksen turvallisuudesta (STUK/Y/1), määräys ydinvoimalaitoksen valmiusjärjestelyistä (STUK/Y/2), ydinjätteiden loppusijoituksen turvallisuudesta (STUK/Y/4) ja määräys vapaarajoista ja vapauttamisrajoista (SY/1/2018) tulivat voimaan joulukuussa 2018.
Voimassaolevat STUKin YVL-ohjeet on otettu käyttöön Olkiluoto 1 ja Olkiluoto 2 -laitosyksiköillä pääosin vuoden 2015 aikana. Olkiluoto 3 EPR -laitosyksikön osalta voimassaolevia YVL-ohjeita koskevat täytäntöönpanopäätökset tulevat pääosin voimaan vasta käyttöluvan myöntämisestä. YVL-ohjeita on päivitetty vuoden 2018 aikana ja ne ovat tällä hetkellä lausuntokierroksella. Tarkoituksena on saattaa ne voimaan vuoden 2019 aikana.
Ydinlaitoksen haltijan vastuuseen ydinvahingosta sovelletaan ydinvastuulakia, jonka väliaikaista muuttamista koskeva laki tuli voimaan vuoden 2012 alusta. Väliaikaisen lakimuutoksen mukaan laitoksenhaltijan vastuu Suomessa tapahtuvista ydinvahingoista on rajoittamaton, mutta rajoitettu muualla kuin Suomessa syntyneissä ydinvahingoissa 600 miljoonaan erityisnosto-oikeuteen (SDR), joka vastaa noin 700 miljoonaa euroa. Laitoksenhaltijalla pitää olla ydinvahingosta johtuvan vastuun varalta vakuutus vähintään 600 miljoonaan SDR:ään asti. OL3 EPR -laitosyksikön polttoaine liitettiin ydinvahinkovastuuvakuutuksen piiriin syksyllä 2017 ja primäärineutronilähteet joulukuussa 2018.
Ydinenergian käyttö on luvanvaraista. Periaatepäätöstä, rakentamislupaa, käyttölupaa ja uutta, tulevaa lupaa ydinlaitoksen käytöstä poistamiselle haetaan valtioneuvostolta. Ydinenergian käytön turvallisuuden valvonta kuuluu STUKille, joka huolehtii myös turva- ja valmiusjärjestelyjen valvonnasta ja ydinmateriaalivalvonnasta.