Teollisuuden Voima Oyj:n yhtiökokoukselle
Lausuntonamme esitämme, että
·
konsernitilinpäätös antaa oikean ja riittävän
kuvan konsernin taloudellisesta asemasta sekä sen toiminnan tuloksesta ja
rahavirroista EU:ssa käyttöön hyväksyttyjen kansainvälisten
tilinpäätösstandardien (IFRS) mukaisesti
·
tilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan
emoyhtiön toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta Suomessa voimassa
olevien tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten mukaisesti ja täyttää
lakisääteiset vaatimukset.
Lausuntomme on ristiriidaton tarkastusvaliokunnalle annetun
lisäraportin kanssa.
Olemme
tilintarkastaneet Teollisuuden Voima Oyj:n (y-tunnus 0196656-0) tilinpäätöksen
tilikaudelta 1.1.-31.12.2018.
Tilinpäätös sisältää:
·
konsernin taseen, tuloslaskelman, laajan
tuloslaskelman, laskelman oman pääoman muutoksista, rahavirtalaskelman ja
liitetiedot, mukaan lukien yhteenveto merkittävistä tilinpäätöksen
laatimisperiaatteista
·
emoyhtiön taseen, tuloslaskelman,
rahoituslaskelman ja liitetiedot.
Olemme suorittaneet
tilintarkastuksen Suomessa noudatettavan hyvän tilintarkastustavan mukaisesti.
Hyvän tilintarkastustavan mukaisia velvollisuuksiamme kuvataan tarkemmin
kohdassa Tilintarkastajan velvollisuudet tilinpäätöksen tilintarkastuksessa.
Käsityksemme mukaan olemme
hankkineet lausuntomme perustaksi tarpeellisen määrän tarkoitukseen soveltuvaa
tilintarkastusevidenssiä.
Olemme riippumattomia
emoyhtiöstä ja konserniyrityksistä niiden Suomessa noudatettavien eettisten
vaatimusten mukaisesti, jotka koskevat suorittamaamme tilintarkastusta ja
olemme täyttäneet muut näiden vaatimusten mukaiset eettiset velvollisuutemme.
Emoyhtiölle ja konserniyrityksille suorittamamme muut kuin tilintarkastuspalvelut ovat parhaan tietomme ja käsityksemme mukaan olleet Suomessa noudatettavien, näitä palveluja koskevien säännösten mukaisia, emmekä ole suorittaneet EU-asetuksen 537/2014 5. artiklan 1-kohdassa tarkoitettuja kiellettyjä palveluja. Suorittamamme muut kuin tilintarkastuspalvelut on esitetty konsernitilinpäätöksen liitetiedossa 9.
|
·
Konsernitilinpäätökselle määritetty olennaisuus: 25 miljoonaa euroa, joka on 0,3 % taseen loppusummasta.
|
·
Tarkastuksen laajuus: Tarkastimme konsernin ja emoyhtiö Teollisuuden Voima Oyj:n tilinpäätökset.
|
|
·
Olkiluoto 3 keskeneräinen voimalaitosprojekti
·
Ydinjätehuoltovastuuseen liittyvät varat ja varaus
|
Osana tilintarkastuksen
suunnittelua olemme määrittäneet olennaisuuden ja arvioineet riskiä siitä, että
tilinpäätöksessä on olennainen virheellisyys. Erityisesti olemme arvioineet
alueita, joiden osalta johto on tehnyt subjektiivisia arvioita. Tällaisia ovat
esimerkiksi merkittävät kirjanpidolliset arviot, joihin liittyy oletuksia ja
tulevien tapahtumien arviointia.
Tarkastuksemme suunnitteluun ja
suorittamiseen on vaikuttanut soveltamamme olennaisuus. Tilintarkastuksen
tavoitteena on hankkia kohtuullinen varmuus siitä, onko tilinpäätöksessä
kokonaisuutena olennaista virheellisyyttä. Virheellisyyksiä voi aiheutua
väärinkäytöksestä tai virheestä. Niiden katsotaan olevan olennaisia, jos niiden
yksin tai yhdessä voitaisiin kohtuudella odottaa vaikuttavan taloudellisiin
päätöksiin, joita käyttäjät tekevät tilinpäätöksen perusteella.
Perustuen ammatilliseen
harkintaamme määritimme olennaisuuteen liittyen tiettyjä kvantitatiivisia
raja-arvoja, kuten alla olevassa taulukossa kuvatun konsernitilinpäätökselle
määritetyn olennaisuuden. Nämä raja-arvot yhdessä kvalitatiivisten tekijöiden kanssa
auttoivat meitä määrittämään tarkastuksen kokonaislaajuuden ja yksittäisten tilintarkastustoimenpiteiden
luonteen, ajoituksen ja laajuuden sekä arvioimaan virheellisyyksien vaikutusta
tilinpäätökseen kokonaisuutena.
Konsernitilinpäätökselle määritetty olennaisuus |
25 miljoonaa euroa |
Olennaisuuden määrittämisessä
käytetty vertailukohde |
0,3 % taseen loppusummasta |
Perustelut vertailukohteen valinnalle |
Valitsimme olennaisuuden määrittämiseen
vertailukohteeksi taseen loppusumman, koska yhtiön toiminta on erittäin
pääomavaltaista ja koska käsityksemme mukaan tilinpäätöksen lukijat käyttävät
yleisimmin sitä arvioidessaan konsernin suoriutumista. |
Tilintarkastuksemme laajuutta määrittäessämme
olemme ottaneet huomioon Teollisuuden Voima Oyj -konsernin rakenteen, toimialan
sekä taloudelliseen raportointiin liittyvät prosessit ja kontrollit.
Tarkastuksen laajuus: Tarkastimme konsernin ja emoyhtiö Teollisuuden Voima Oyj:n tilinpäätökset.
Tilintarkastuksen kannalta
keskeiset seikat ovat seikkoja, jotka ammatillisen harkintamme mukaan ovat
olleet merkittävimpiä tarkastuksen kohteena olevan tilikauden
tilintarkastuksessa. Nämä seikat on otettu huomioon tilinpäätökseen
kokonaisuutena kohdistuneessa tilintarkastuksessamme sekä laatiessamme siitä
annettavaa lausuntoa, emmekä anna näistä seikoista erillistä lausuntoa.
Otamme kaikissa
tilintarkastuksissamme huomioon riskin siitä, että johto sivuuttaa kontrolleja.
Tähän sisältyy arviointi siitä, onko viitteitä sellaisesta johdon
tarkoitushakuisesta suhtautumisesta, josta aiheutuu väärinkäytöksestä johtuvan
olennaisen virheellisyyden riski.
Konsernitilinpäätöksen
tilintarkastuksen kannalta keskeinen seikka |
Miten seikkaa
on käsitelty tilintarkastuksessa |
Olkiluoto 3 keskeneräinen
voimalaitosprojekti Ks. liitetieto
12 Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet, Keskeneräinen laitosinvestointi ja
ennakkomaksut ja 13 Aineellisiin käyttöomaisuushyödykkeisiin ja aineettomiin
hyödykkeisiin sisältyvät aktivoidut vieraan pääoman menot ja laadintaperiaatteet:
Omakustannusperiaate ja Rakenteilla oleva voimalaitos OL3 EPR. OL3 on
rakenteilla oleva voimalaitos, joka on tilattu avaimet käteen periaatteella.
Laitoksen valmistuminen on myöhästynyt merkittävästi alkuperäisestä
aikataulusta. Taseen Aineelliset
käyttöomaisuushyödykkeet erään keskeneräinen laitosinvestointi ja
ennakkomaksut on aktivoitu OL3-projektin aikana 4,8 miljardia euroa. Yhtiöjärjestyksen
mukaisesti kukin kyseisen osakesarjan osakas vastaa yhtiötä kohtaan
yhtiöjärjestyksessä tarkemmin määritellyistä muuttuvista ja kiinteistä vuosikustannuksista.
Kiinnitimme tilintarkastuksessa tähän erään erityistä huomiota taseeseen aktivoidun merkittävän rahamäärän takia ja koska projektin valmistuminen on myöhästynyt alkuperäisestä aikataulusta. Lisäksi merkittävä määrä rahoituskuluja on aktivoitu tähän erään. |
Tarkastimme yhtiön
sisäisiä kontrolleja liittyen OL3- projektille aktivoitavien kustannusten
hyväksyntään, seurantaan ja raportointiin. Lisäksi kävimme läpi yhtiön johdon
toimenpiteitä, asiakirjoja ja muuta dokumentointia hankkeen etenemisen
seurantaan liittyen. Tarkastimme pistokokein
OL3-projektille kuuluvia ostolaskuja ja yhtiön omia projektille kohdistuvia
kuluja, jotta voimme varmistua siitä, että keskeneräiselle
voimalaitosprojektille aktivoidut kustannukset täyttävät
aktivointiedellytykset. Kävimme tarkastuksessa
läpi, että OL3-projektille aktivoidut vieraan pääoman menot on aktivoitu
sovelletun tilinpäätössäännöstön mukaisesti ja sitä, että vieraan pääoman
menojen kohdistaminen projektille on tehty johdonmukaisesti samoilla
periaatteilla kuin aikaisemmissa tilinpäätöksissä. Arvioidessamme taseeseen aktivoitua
määrää otimme huomioon yhtiöjärjestyksen osakkaiden vastuuta koskevat
säännökset. |
Ydinjätehuoltovastuuseen
liittyvät varat ja varaus Ks. laadintaperiaatteet
”Ydinjätehuoltovastuuseen liittyvät varaus ja varat” ja ”Arvioiden käyttö ja
johdon harkintaa edellyttävät laatimisperiaatteet kohta ”Ydinvoimalan
tulevaan käytöstä poistoon ja käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen
liittyvä varaus”. Liitetieto 12 Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet, voimalaitoksen
käytöstä poisto sekä liitetieto 24 Ydinjätehuoltovastuuseen liittyvät varat
ja varaus. Ydinjätehuoltovaraus
yhteensä 952 miljoonaa euroa esitetään varauksena pitkäaikaisissa veloissa.
Ydinjätehuollon varauksen käypäarvo on laskettu diskonttaamalla kassavirrat,
jotka perustuvat suunnitelmiin arvioiduista tulevista toimenpiteistä ja
niiden kustannuksista huomioiden jo tehdyt toimenpiteet. Ydinvoimalaitoksen
käytöstä poistamiseen liittyvän varauksen nykyarvo (ydinvoimalaitoksen
käyttöönottohetkellä) on kirjattu investointina aineellisiin
käyttöomaisuushyödykkeisiin ja sitä oikaistaan myöhemmin suunnitelmiin
tulevilla muutoksilla. Käytöstä poistamiseen liittyvästä arvioidusta
kustannuksesta tehdään poistot ydinvoimalaitoksen ennakoidun käyttöajan
kuluessa. Käytettyyn
ydinpolttoaineeseen liittyvä varaus kattaa tulevat arvioidut ydinjätteen
loppusijoituskustannukset kunkin tilikauden loppuun saakka. Käytetyn
polttoaineen loppusijoittamiseen liittyvät kustannukset kirjataan kuluksi
laitoksen käyttöaikana polttoaineen käytön perusteella. Suunnitelmiin
tulevien muutosten vaikutus kirjataan välittömästi tuloslaskelmaan perustuen
käytetyn polttoaineen määrään kunkin tilikauden loppuun mennessä. Ydinjätehuoltovastuuseen
liittyvät varat ja varaus sisältävät merkittävää arvionvaraisuutta, koska
arviot tehdään pitkälle tulevaisuuteen ja siksi näihin tuloslaskelman ja
taseen eriin on kiinnitetty erityistä huomiota. |
Kävimme läpi
pitkän aikavälin kassavirtaennusteita ja niihin liittyvää dokumentaatiota ja haastattelimme
laskelmien laatijoita arvioidaksemme laskelmien taustalla olevien oletusten
ja arvioiden perusteita sekä sitä,
että kassavirta-arviot on laadittu johdonmukaisesti parhaan tämän hetkisen
tiedon mukaisesti. Merkittävimmät arviot liittyvät tulevien kustannusten määrään
ja niiden toteutumisajankohtaan. Lisäksi tarkastimme,
että muutokset arvioihin on asianmukaisesti dokumentoitu ja että ne ovat
johdon hyväksymiä. Testasimme sitä,
että laskelmat laaditaan teknisesti samoilla periaatteilla tilikaudesta
toiseen. Arvioimme sitä ovatko
laskennassa käytetty diskonttokorko ja inflaatiokerroin asianmukaisesti
määritetyt, sekä onko perusteet käytetyille korolle ja inflaatioprosentille asianmukaisesti
dokumentoitu ja hyväksytty. Kassavirtojen
jakaminen ydinvoimalaitoksen käytöstä poistamisesta johtuviin ja käytetyn
ydinpolttoaineen määrästä johtuviin kustannuksiin vaikuttaa laskelman
lopputulemaan. Testasimme sitä, tehdäänkö edellä esitetty jako dokumentoitujen
perusteiden mukaisesti ja pysyykö jako pääsäätöisesti samana tilikaudesta
toiseen.
|
Emoyrityksen tilinpäätöksen osalta ei ole sellaisia
tilintarkastuksen kannalta keskeisiä seikkoja, joista olisi viestittävä
kertomuksessamme. |
|
Konsernitilinpäätöksen tai emoyhtiön tilinpäätöksen
osalta ei ole EU-asetuksen 537/2014 10. artiklan 2 c -kohdassa tarkoitettuja merkittäviä
olennaisen virheellisyyden |
Hallitus ja toimitusjohtaja
vastaavat tilinpäätöksen laatimisesta siten, että konsernitilinpäätös antaa
oikean ja riittävän kuvan EU:ssa käyttöön hyväksyttyjen kansainvälisten
tilinpäätösstandardien (IFRS) mukaisesti ja siten, että tilinpäätös antaa oikean
ja riittävän kuvan Suomessa voimassa olevien tilinpäätöksen laatimista
koskevien säännösten mukaisesti ja täyttää lakisääteiset vaatimukset. Hallitus
ja toimitusjohtaja vastaavat myös sellaisesta sisäisestä valvonnasta, jonka ne
katsovat tarpeelliseksi voidakseen laatia tilinpäätöksen, jossa ei ole
väärinkäytöksestä tai virheestä johtuvaa olennaista virheellisyyttä.
Hallitus ja toimitusjohtaja
ovat tilinpäätöstä laatiessaan velvollisia arvioimaan emoyhtiön ja konsernin
kykyä jatkaa toimintaansa ja soveltuvissa tapauksissa esittämään seikat, jotka
liittyvät toiminnan jatkuvuuteen ja siihen, että tilinpäätös on laadittu
toiminnan jatkuvuuteen perustuen. Tilinpäätös laaditaan toiminnan jatkuvuuteen
perustuen, paitsi jos emoyhtiö tai konserni aiotaan purkaa tai toiminta
lakkauttaa tai ei ole muuta realistista vaihtoehtoa kuin tehdä niin.
Tavoitteenamme on hankkia
kohtuullinen varmuus siitä, onko tilinpäätöksessä kokonaisuutena
väärinkäytöksestä tai virheestä johtuvaa olennaista virheellisyyttä, sekä antaa
tilintarkastuskertomus, joka sisältää lausuntomme. Kohtuullinen varmuus on
korkea varmuustaso, mutta se ei ole tae siitä, että olennainen virheellisyys
aina havaitaan hyvän tilintarkastustavan mukaisesti suoritettavassa
tilintarkastuksessa. Virheellisyyksiä voi aiheutua väärinkäytöksestä tai
virheestä, ja niiden katsotaan olevan olennaisia, jos niiden yksin tai yhdessä
voisi kohtuudella odottaa vaikuttavan taloudellisiin päätöksiin, joita käyttäjät
tekevät tilinpäätöksen perusteella.
Hyvän tilintarkastustavan
mukaiseen tilintarkastukseen kuuluu, että käytämme ammatillista harkintaa ja
säilytämme ammatillisen skeptisyyden koko tilintarkastuksen ajan. Lisäksi:
·
tunnistamme ja arvioimme väärinkäytöksestä tai
virheestä johtuvat tilinpäätöksen olennaisen virheellisyyden riskit,
suunnittelemme ja suoritamme näihin riskeihin vastaavia
tilintarkastustoimenpiteitä ja hankimme lausuntomme perustaksi tarpeellisen
määrän tarkoitukseen soveltuvaa tilintarkastusevidenssiä. Riski siitä, että
väärinkäytöksestä johtuva olennainen virheellisyys jää havaitsematta, on
suurempi kuin riski siitä, että virheestä johtuva olennainen virheellisyys jää
havaitsematta, sillä väärinkäytökseen voi liittyä yhteistoimintaa, väärentämistä,
tietojen tahallista esittämättä jättämistä tai virheellisten tietojen
esittämistä tai sisäisen valvonnan sivuuttamista.
·
muodostamme käsityksen tilintarkastuksen
kannalta relevantista sisäisestä valvonnasta pystyäksemme suunnittelemaan
olosuhteisiin nähden asianmukaiset tilintarkastustoimenpiteet mutta emme siinä
tarkoituksessa, että pystyisimme antamaan lausunnon emoyhtiön tai konsernin
sisäisen valvonnan tehokkuudesta.
·
arvioimme sovellettujen tilinpäätöksen
laatimisperiaatteiden asianmukaisuutta sekä johdon tekemien kirjanpidollisten
arvioiden ja niistä esitettävien tietojen kohtuullisuutta.
·
teemme johtopäätöksen siitä, onko hallituksen ja
toimitusjohtajan ollut asianmukaista laatia tilinpäätös perustuen oletukseen
toiminnan jatkuvuudesta, ja teemme hankkimamme tilintarkastusevidenssin
perusteella johtopäätöksen siitä, esiintyykö sellaista tapahtumiin tai
olosuhteisiin liittyvää olennaista epävarmuutta, joka voi antaa merkittävää
aihetta epäillä emoyhtiön tai konsernin kykyä jatkaa toimintaansa. Jos
johtopäätöksemme on, että olennaista epävarmuutta esiintyy, meidän täytyy
kiinnittää tilintarkastuskertomuksessamme lukijan huomiota epävarmuutta
koskeviin tilinpäätöksessä esitettäviin tietoihin tai, jos epävarmuutta
koskevat tiedot eivät ole riittäviä, mukauttaa lausuntomme. Johtopäätöksemme
perustuvat tilintarkastuskertomuksen antamispäivään mennessä hankittuun
tilintarkastusevidenssiin. Vastaiset tapahtumat tai olosuhteet voivat kuitenkin
johtaa siihen, ettei emoyhtiö tai konserni pysty jatkamaan toimintaansa.
·
arvioimme tilinpäätöksen, kaikki
tilinpäätöksessä esitettävät tiedot mukaan lukien, yleistä esittämistapaa,
rakennetta ja sisältöä ja sitä, kuvastaako tilinpäätös sen perustana olevia
liiketoimia ja tapahtumia siten, että se antaa oikean ja riittävän kuvan.
· hankimme tarpeellisen määrän tarkoitukseen soveltuvaa tilintarkastusevidenssiä konserniin kuuluvia yhteisöjä tai liiketoimintoja koskevasta taloudellisesta informaatiosta pystyäksemme antamaan lausunnon konsernitilinpäätöksestä. Vastaamme konsernin tilintarkastuksen ohjauksesta, valvonnasta ja suorittamisesta. Vastaamme tilintarkastuslausunnosta yksin.
Kommunikoimme hallintoelinten kanssa muun muassa tilintarkastuksen suunnitellusta laajuudesta ja ajoituksesta sekä merkittävistä tilintarkastushavainnoista, mukaan lukien mahdolliset sisäisen valvonnan merkittävät puutteellisuudet, jotka tunnistamme tilintarkastuksen aikana.
Lisäksi annamme
hallintoelimille vahvistuksen siitä, että olemme noudattaneet riippumattomuutta
koskevia relevantteja eettisiä vaatimuksia, ja kommunikoimme niiden kanssa
kaikista suhteista ja muista seikoista, joiden voi kohtuudella ajatella
vaikuttavan riippumattomuuteemme, ja soveltuvissa tapauksissa niihin
liittyvistä varotoimista.
Päätämme,
mitkä hallintoelinten kanssa kommunikoiduista seikoista olivat merkittävimpiä
tarkasteltavana olevan tilikauden tilintarkastuksessa ja näin ollen ovat
tilintarkastuksen kannalta keskeisiä. Kuvaamme kyseiset seikat
tilintarkastuskertomuksessa, paitsi jos säädös tai määräys estää kyseisen
seikan julkistamisen tai kun äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa toteamme,
ettei kyseisestä seikasta viestitä tilintarkastuskertomuksessa, koska siitä
aiheutuvien epäedullisten vaikutusten voitaisiin kohtuudella odottaa olevan
suuremmat kuin tällaisesta viestinnästä koituva yleinen etu.
Teollisuuden Voima Oyj:stä tuli
yleisen edun kannalta merkittävä yhteisö kesäkuussa 2009. Olemme toimineet
yhtiön tilintarkastajana koko sen ajan, kun Teollisuuden Voima Oyj:stä tuli
yleisen edun kannalta merkittävä yhteisö.
Hallitus ja toimitusjohtaja
vastaavat muusta informaatiosta. Muu informaatio käsittää toimintakertomuksen
ja vuosikertomukseen sisältyvän informaation, mutta se ei sisällä tilinpäätöstä
eikä sitä koskevaa tilintarkastuskertomustamme. Olemme saaneet
toimintakertomuksen ja vuosikertomuksen käyttöömme ennen tämän tilintarkastuskertomuksen
antamispäivää.
Tilinpäätöstä koskeva
lausuntomme ei kata muuta informaatiota.
Velvollisuutenamme on lukea
edellä yksilöity muu informaatio tilinpäätöksen tilintarkastuksen yhteydessä ja
tätä tehdessämme arvioida, onko muu informaatio olennaisesti ristiriidassa
tilinpäätöksen tai tilintarkastusta suoritettaessa hankkimamme tietämyksen
kanssa tai vaikuttaako se muutoin olevan olennaisesti virheellistä.
Toimintakertomuksen osalta velvollisuutenamme on lisäksi arvioida, onko
toimintakertomus laadittu sen laatimiseen sovellettavien säännösten mukaisesti.
Lausuntonamme esitämme, että
·
toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen tiedot
ovat yhdenmukaisia
·
toimintakertomus on laadittu toimintakertomuksen
laatimiseen sovellettavien säännösten mukaisesti.
Jos teemme ennen
tilintarkastuskertomuksen antamispäivää käyttöömme saamaamme muuhun
informaatioon kohdistamamme työn perusteella johtopäätöksen, että kyseisessä
muussa informaatiossa on olennainen virheellisyys, meidän on raportoitava tästä
seikasta. Meillä ei ole tämän asian suhteen raportoitavaa.
Puollamme emoyhtiön tilinpäätöksen
ja konsernitilinpäätöksen vahvistamista. Hallituksen esitys taseen osoittaman
voiton käyttämisestä on osakeyhtiölain mukainen. Puollamme vastuuvapauden
myöntämistä emoyhtiön hallituksen jäsenille sekä toimitusjohtajalle
tarkastamaltamme tilikaudelta.
Helsingissä 27.2.2019
PricewaterhouseCoopers
Oy
Tilintarkastusyhteisö
Jouko Malinen
KHT