Konsernin johtamis- ja toimintakulttuuria kehitetään Parempi työpaikka -projektissa.
Parempi työpaikka -projektin tavoitteina on toiminnan tehostaminen ja hyvien toimintaedellytysten varmistaminen kehittämällä omaan työhön, lähityöyhteisöön sekä koko konserniin liittyviä asioita.
Parempi työpaikka -projektin vuoden 2018 teemoina olivat työyhteisötaitojen ja työhyvinvoinnin kehittäminen, esimiehille suunnatun muutosjohtamisen ja -viestinnän -projektin oppien käyttöönotto ja "terveenä töissä ja töistä kotiin" -teeman työ- ja henkilöturvallisuus.
Vuoden 2018 tavoitteena oli Parempi työpaikka -projektin tulosten väliarviointi sekä sovittujen toimenpiteiden seuranta ja integrointi muiden kehitysprojektien kuten turvallisuuskulttuuri- ja työhyvinvointiohjelmien kanssa. Lisäksi tavoitteena oli konkreettisten kehitystoimenpiteiden eteenpäin vieminen, käytännön asioiden sujuvoittaminen ja niistä viestiminen. Esimiesten valmennukset jatkuvat myös vuonna 2019 edellä mainittujen tavoitteiden mukaisesti.
Työhyvinvointi osana yrityskulttuurin kehittämistä
Työhyvinvoinnin ylläpitämisen ja kehittämisen keskeiset kehitystoimenpiteet vuonna 2018 liittyivät työ- ja henkilöturvallisuuteen, työilmapiirin kehittämiseen sekä yhdessä työterveyshuollon kanssa järjestettyyn toimintaan. Lisäksi työyhteisön kehittämiseksi henkilöstölle järjestettiin luentoja muun muassa luottamuksen rakentamisesta työyhteisössä, työntekijän vastuusta ja yhdessä tekemisestä, stressin hallinnasta sekä tehokkaista kokouskäytännöistä.
Työterveyshuoltoyhteistyö on jatkunut tiiviinä. Yhtiössä on käytössä varhaisen välittämisen -toimintamalli sekä luotu korvaavan ja kevennetyn työn mallit. Työterveyshuollon toiminnassa kiinnitetään erityishuomiota ennaltaehkäisevään työkyvyn hoitoon ja ylläpitoon sekä riskipohjaiseen työkyvyn tarkasteluun. Tästä esimerkkinä on aktiivinen pienryhmätoiminta, jolla pyritään vaikuttamaan kohdennetusti erityisryhmien työkykyä uhkaaviin tekijöihin.
Työhyvinvointia edistävät koko konsernin henkilöstön käytössä olevan kattavan työterveyshuollon lisäksi sitä täydentävä henkilöstön vakuutusturva. Vapaaehtoinen sairauskuluvakuutus, lisätapaturmavakuutus ja matkavakuutus ovat saatavilla konsernin vakituiselle henkilöstölle. Henkilöstön työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista tuetaan liukuvan työajan käytöllä ja sapattivapaajärjestelmällä. Lisäksi työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen tukemisen järjestelmänä on otettu käyttöön työaikapankkijärjestelmä. Työaikapankkikäytäntöä sovelletaan ylempiin toimihenkilöihin, jotka kuuluvat kokonaispalkkauksen piiriin.
TVO-konsernin henkilöstöllä on käytössä Smartum-liikunta- ja kulttuurisaldo, jossa työnantaja tukee henkilöstön omaehtoista työkyvyn ylläpitoa. Kuluneen vuoden aikana työhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä on pyritty ylläpitämään ja edistämään järjestämällä myös erilaisia perhe- ja henkilöstötapahtumia. Henkilöstön käytössä on lisäksi useita lomanviettopaikkoja.
Navigointikeskustelut osana arkea
Henkilöstön suoriutumista, työkuormaa ja jaksamista seurataan kolme kertaa vuodessa käytävissä navigaatiokeskusteluissa. Johtamisen ja esimiestyön painopistettä on muutettu enemmän työajan seuraamisesta suorituksen johtamiseen. Menettelyllä on mahdollistettu myös joustavampia työskentelymuotoja, muun muassa etätyömahdollisuus, niille soveltuvissa tehtävissä. Navigointikeskusteluissa kaikilla on myös mahdollisuus käsitellä esimiehensä kanssa yhtiön toimintaan, lähityöyhteisöön tai omaan toimintaan liittyviä kehitysehdotuksia.